TOYOTA GAZOO Racing

FIA šampionát WEC

03-04-2017

Pretekársky tím TOYOTA GAZOO Racing dnes odhalil modernizovaný monopost TS050 HYBRID, do ktorého tím bude vkladať nádeje počas tohtoročného svetového šampionátu vytrvalostných súťaží FIA (WEC).

Nový automobil sa prvýkrát predstavil verejnosti v severotalianskej Monze, kde záujemcovia mohli vidieť aj vedenie tímu a pilotov trojice vozidiel TS050 HYBRID, ktoré budú nasadené v nadchádzajúcej sezóne.

Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López budú celú tohtoročnú sezónu jazdiť s vozidlom č. 7, zatiaľ čo za volantom vozidla č. 8 sa bude striedať zostava v zložení Sébastien Buemi, Anthony Davidson a Kazuki Nakadžima. Jazdci Stéphane Sarrazin, Judži Kunimoto a Nicolas Lapierre budú jazdiť s vozidlom č. 9 len na pretekoch Spa-Francorchamps a Le Mans.

Jednoznačným cieľom tímu je vybojovať prvé víťazstvo na Le Mans, obzvlášť po tom, čo mu víťazstvo v sezóne 2016 tak tesne uniklo. Pomôcť by mala spolupráca technických centier v Higaši-Fudži a Kolíne nad Rýnom, ktorá priniesla vylepšenia všetkých aspektov monopostu TS050 HYBRID.

Pretekársky špeciál pre rok 2017 používa preplňovaný 2,4-litrový zážihový motor V6 v spojení s hybridnou posilou s kapacitou 8 MJ. V nadväznosti na intenzívne úsilie konštruktérov z Higaši-Fudži sa predstavuje nový motor, ktorý prináša vyššiu termodynamickú účinnosť vďaka zvýšeniu kompresného pomeru (úprava spaľovacej komory, bloku valcov a hlavy valcov).

Optimalizáciou prešla aj celá hybridná sústava pohonu. Jednotky motorgenerátorov (MGU) sú teraz kompaktnejšie z hľadiska rozmerov aj hmotnosti a vylepšením prešli aj výkonné lítiovo-iónové akumulátory. Z vykonaných vylepšení hybridnej technológie budú priamo ťažiť aj bežní používatelia vozidiel Toyota, lebo do výroby sériových automobilov sa premietnu vedomosti získané konštruktérmi hnacích jednotiek, tradične s cieľom navrhovať stále lepšie automobily.

Konštruktéri v Kolíne nad Rýnom, poverení širšou modernizáciou monopostu pred novou sezónou, sa venovali optimalizácii prakticky všetkých častí podvozka monopostu, pričom pracovali ako jeden tím s kolegami z centra Higaši-Fudži.

Cieľom nových pravidiel WEC pre rok 2017 je zníženie aerodynamickej účinnosti (z bezpečnostných dôvodov), čo sa odrazí na niekoľkosekundovom náraste priemerných časov na kolo na okruhu Le Mans. Zmeny priniesli zvýšenie polohy predného splittera o 15 mm v kombinácii s užším zadným difúzorom.

Tím TOYOTA GAZOO Racing využil výpočtovú dynamiku kvapalín a aerodynamické tunely a upravil svoju aerodynamickú štúdiu tak, aby spĺňala nové pravidlá pre WEC. Úpravy sú najlepšie vidieť na zvýšenej prednej časti a ostrom vybraní naboku v oblasti zavesenia kolies.

Podľa nových pravidiel smie tím použiť počas sezóny iba dve rôzne aerodynamické konfigurácie (vlani tri), čo zahŕňa aj aerodynamickú súpravu pre nižší prítlak, použitú v dnes prezentovanom monoposte TS050 HYBRID. Obmedzenia sa dotknú tiež používaného obutia, s obmedzením na štyri kompletné súpravy pre každý automobil (plus dve náhradné pneumatiky) pre kvalifikácie a šesťhodinové preteky. S ohľadom na náročnosť tejto úlohy tím spolupracoval s firmou Michelin, čo zahŕňalo aj návrh nových zmesí a vyhotovení, ako aj optimalizáciu geometrie zavesenia kolies v záujme nižšieho opotrebenia pneumatík.

Zmyslom ďalších zmien pravidiel je zvýšenie bezpečnosti. Vonkajšie spätné zrkadlá musia teraz zaberať širšie zorné pole a hybridné vozidlá navyše povinne používajú kontrolku indikujúcu bezporuchový stav hnacieho ústrojenstva. Ak počas pretekov zelené bezpečnostné svetielko zhasne, vozidlo musí povinne zájsť do boxov na opravu.

Monopost TS050 HYBRID so špecifikáciou pre sezónu 2017 tento rok absolvoval už viac ako 30-tisíc kilometrov testovania, vrátane piatich skúšok na okruhoch Paul Ricard, Motorland Aragon a Portimao, resp. tridsaťhodinových vytrvalostných skúšok.

Tím TOYOTA GAZOO Racing s modernizovaným vozidlom a jazdeckou zostavou, ktorá zahŕňa aj niekdajších majstrov sveta a niekoľkonásobných víťazov pretekov WEC, sa už chystá na otváracie preteky tohtoročnej sezóny, organizované 16. apríla na okruhu Silverstone. Aj napriek svojmu obrovskému odhodlaniu tím očakáva, že v deviatich tohtoročných pretekoch LMP1 bude zvádzať s vozidlami Porsche tesné a napínavé súboje.

TOYOTA GAZOO Racing :: FIA WEC
Vyjadrenie tímu:

Tošio Sato, prezident pretekárskeho tímu: „Celý tím je pred sezónou motivovaný. Chceme víťaziť, ale sme si vedomí, že s Porsche to bude tuhý boj. Tímy v centrách Higaši-Fudži a v Kolíne nad Rýnom venovali modernizácii monopostu TS050 HYBRID ohromné úsilie a prvé výsledky sú povzbudivé. Ďalšou príležitosťou je nasadenie tretieho vozidla a urobíme maximum, aby sme fanúšikom na Le Mans ponúkli úžasné predstavenie. Vieme, že Le Mans nie je ľahké vyhrať, ale zostáva to naším cieľom. Ak to chceme dosiahnuť, všetko musí fungovať. Tým mám na mysli vozidlo, tím, jazdcov. V júni uvidíme, či sme pre to urobili dosť.“

Histake Murata, vedúci projektu hybridného pohonu pre pretekárske vozidlá: „Hoci TS050 HYBRID nesie rovnaké označenie ako vozidlo pre sezónu 2016, dočkal sa vylepšení a to hlavne vďaka prepracovaniu hnacieho ústrojenstva. Najväčším cieľom tímu TOYOTA GAZOO Racing je v tomto roku víťazstvo v Le Mans. Tím v centre Higaši-Fudži od posledných pretekov Le Mans pracoval na vývoji takého hnacieho ústrojenstva, ktoré zaistí potrebný výkon v každom kole aj v rámci celých pretekov. Výsledkom tejto práce je nový motor, ako aj úpravy jednotiek motorgenerátorov a akumulátora. Prvé výsledky sú povzbudivé, ale budeme pokračovať v dolaďovaní, aby sme boli pripravení.“

Pascal Vasselon, technický riaditeľ: „Náš TS050 HYBRID predstavuje významnú modernizáciu. Jediná vec, ktorá zostala bez zmeny, je monokok. V minuloročných pretekoch sme skvelými výsledkami dokázali, že naše vozidlo má potenciál. Ak chceme dosiahnuť stanovené ciele, potrebujeme viac, takže okrem úprav aerodynamiky sme optimalizovali výkon a hmotnosť. Priebeh pretekov Le Mans bol vlani bolestný, takže sme sa zamerali na riadenie kvality. Nulové riziko nikdy neexistuje, takže pracujeme s danou hladinou rizika, ktorú sme v tomto roku znížili. Čo sa týka jazdných výkonov a spoľahlivosti, predsezónne testovanie prebehlo dobre, takže máme dobrý pocit, ale uvedomujeme si, že budeme čeliť ťažkému súperovi.““

Rob Leupen, riaditeľ tímu: „Pre tím TOYOTA GAZOO Racing to bude veľká sezóna, ale sme pripravení. V technických centrách Higaši-Fudži a v Kolíne nad Rýnom spolupracovali na modernizácii monopostu TS050 HYBRID a pripravovali sa na nasadenie vozidiel do pretekov v Spa a na Le Mans. Ciele sú jasné. Chceme ísť na čele, zvíťaziť v Le Mans a vyhrať celý šampionát. Tieto ciele sú ambiciózne, takže si uvedomujeme, že musíme byť v najlepšej forme a vyvarovať sa chýb. Nepretekáme preto, aby sme prišli druhí. Pretekáme pre víťazstvo. Cieľ dosiahneme len tak, že budeme pracovať ako jeden tím.“

Mike Conway (TS050 HYBRID, vozidlo č. 7): „Po minuloročnej sezóne, keď sme v pretekoch zažili niekoľko sklamaní, je jasným cieľom víťazstvo v Le Mans. To je našou najvyššou prioritou. A ak tu zvíťazíme, myslím, že máme veľké šance vyhrať aj celé majstrovstvá. Oboje je mojím cieľom. Po zimnej prestávke je skvelé byť konečne späť za volantom. TS050 HYBRID pre rok 2017 vyzerá veľmi dobre, pocitovo je dobre vyvážený, čo je výborné. Som rád, že sme veľa nestratili kvôli zmenám pravidiel. Zdá sa, že už máme dobrú konfiguráciu.“

José María López (TS050 HYBRID, vozidlo č. 7): „Mojím najväčším cieľom pre túto sezónu je, čo najrýchlejšie sa učiť, a dosiahnuť tak so zvyškom tímu čo najlepšie výsledky. Vytrvalostné súťaže sú pre mňa novinkou, najmä čo sa týka premávky na trati. S tým zatiaľ nemám žiadne skúsenosti. To všetko bude zaujímavou výzvou a už sa na to veľmi teším. Je ťažké niečo súdiť pred začatím sezóny, ale chcem do toho dať všetko a vyhrávať preteky. Vozidlo pre tohtoročnú sezónu vyzerá veľmi dobre a je radosť riadiť vozidlo kategórie LMP1. Je veľmi výkonné, najmä s hybridným pohonom.“

Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vozidlo č. 8): „Nové vozidlo sa zdá byť skvelé, je to viditeľný vývoj smerom dopredu. V minulom roku to bola revolúcia. Kvôli novým pravidlám tento rok stratíme veľkú časť prítlaku, takže tím usilovne pracoval na tom, aby sme to vykompenzovali. Zdá sa to byť dobré a sme zhruba tam, kde sme v tejto úvodnej etape sezóny chceli byť. Jediným cieľom pre tento rok je konečne zvíťaziť v Le Mans. Očakávania a nádeje sú veľmi vysoké. Snáď sme počas zimy urobili dosť pre to, aby sme mali konfiguráciu umožňujúcu bojovať o víťazstvo v každých pretekoch.“

Anthony Davidson (TS050 HYBRID, vozidlo č. 8): „Niekoľko prvých usadnutí za volant nového vozidla je vždy radosť. Mali sme zmenu pravidiel s vplyvom na jazdné schopnosti vozidla, čo bola veľká výzva, hlavne z pohľadu aerodynamiky. A je zrejmé, že konštruktéri odviedli skvelú prácu, pretože auto sa správa dosť podobne ako vlani, čo je, myslím, dobrým znamením. Už sa veľmi teším, až si s vozidlom zajazdím na pretekoch, najmä v Le Mans, aby sme videli, ako sa mu tam bude dariť. Tohtoročnú sezónu v kategórii LMP1 to bude boj jeden na jedného. Urobíme všetko, čo dokážeme, aby sme zvíťazili.“

Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vozidlo č. 8): „Moje prvé dojmy z vozidla pre rok 2017 sú veľmi dobré. Vlastne vyzerá trochu ako nové, lebo jeho charakteristiky sa zlepšili. Myslím, že budeme schopní stretnúť sa o víťazstvo v celom šampionáte, hoci v tejto chvíli ešte nevieme, ako je na tom náš súper. Myslím, že ako jazdci aj celý tím sme v roku 2016 zvolili správny prístup. Musíme v tom len pokračovať a vždy bojovať o čo najlepší výsledok. Čo sa týka výsledkov, bol to náročný rok, ale o to vyššia je moja motivácia bojovať tento rok na samotnom čele.“

Stéphane Sarrazin (TS050 HYBRID, vozidlo č. 9): „Verím, že sa opäť dostaneme do tempa, ktoré sme vlani predviedli v Le Mans, kde sme mali najrýchlejšie vozidlo. Mojím cieľom je dobre obstáť v pretekoch a opäť sa stretnúť o víťazstvo. Dokázali sme si udržať veľmi dobrú tímovú atmosféru, čo je veľmi dôležité. Sme jeden tím, nie tri jazdecké zostavy, takže všetci bez problémov spolupracujeme. Už sa teším, až opäť budem pretekať s Nicolasom a spoznám Judžiho. Budem sa snažiť podeliť sa čo najviac o svoje skúsenosti so všetkými z tímu, aby sme mali čo najvyššiu šanca dosiahnuť naše ciele.“

Judži Kunimoto (TS050 HYBRID, vozidlo č. 9): „Riadiť vozidlo TS050 HYBRID je radosť. Nemôžem to porovnať s vozidlom z minuloročnej sezóny, ale som ohromený jeho akceleráciou aj prítlakom. Už sa nemôžem dočkať, až s týmto vozidlom prvýkrát nastúpim na štart. Neustále sa učím ďalšie veci o LMP1 a novinkou je pre mňa aj pretekanie v Európe. Je to vzrušujúce obdobie a uvedomujem si, že v najbližších týždňoch ma čaká veľa príprav. Ale som šťastný, že budem jazdiť spoločne so Stéphanom a Nicolasom, lebo si myslím, že môžem veľa ťažiť z ich skúseností z Le Mans. “

Nicolas Lapierre (TS050 HYBRID, vozidlo č. 9): „Je skvelé byť späť, teším sa, až budem opäť súčasťou tímu Toyota. Užil som si privítanie od všetkých. Je pekné opäť spolupracovať so známymi tvárami a spoznať aj nových členov tímu. S vozidlom č. 9 máme odlišný harmonogram ako ostatné posádky, takže pracujeme na tom, aby sme sa pripravili najprv na Spa a potom na hlavné preteky, ktorými je Le Mans. V posledných dvoch sezónach som si užil dvojaké víťazstvo v Le Mans v kategórii LMP2, takže by som sa rád opäť postavil na stupne víťazov, tentoraz s vozidlom TS050 HYBRID.“

Zistite viac

Vaše nastavenie súborov cookie

Naše webové stránky používajú súbory cookie, aby sme vám mohli poskytovať lepšie služby. Pokiaľ voči tomu nemáte námietky, pokračujte v používaní týchto webových stránok ako obvykle; v opačnom prípade sa tu môžete informovať o tom, ako zmeniť nastavenie súborov cookie.

Potvrďte svoju voľbu označením zaškrtávacieho políčka v prípade, že súhlasíte; pokiaľ nesúhlasíte, zaškrtnutie zrušte:

Zlepšujú zabezpečenie webových stránok Toyota a poskytujú užívateľovi minimálne služby.

Zlepšujú poskytované služby prostredníctvom analýz, prieskumov vo vyskakovacích oknách, celkovej výkonnosti a monitorovania.

Slúžia pre uchovanie vašich údajov pre prihlásenie do systému a vylepšujú užívateľské prostredie tým, že uchovávajú vybrané voľby.

Umožňujú naplno využívať všetky možnosti rozhrania, slúžia pre uloženie záznamov o navštívených stránkach alebo informujú o službách vo vašom okolí. Môžu súvisieť s cielenou reklamou na webových stránkach Toyota i mimo nich.