2000GT

História športových vozidiel Toyota (časť 2)

Toyota 2000GT sa preslávila svojou hviezdnou úlohou po boku Seana Conneryho v bondovke "Žiješ iba dvakrát" z roku 1967. V tom istom roku dorazila na svetovú scénu a dala všetkým jasne na vedomie, že Toyota neváha vyzvať na súboj ani tie najlepšie športové modely na európskom trhu.

Prvý japonský superšportiak.

Koncept novej Toyoty kategórie Gran Turismo začal vznikať krátko po Veľkej cene Japonska v roku 1964. K životu bol privedený v spolupráci s firmou Yamaha Motor Co. pod dohľadom manažéra projektu Shoichiho Saita. Základné zadanie bolo jednoduché: ‘urobiť čokoľvek pre to, aby bolo možné Toyotu 2000GT nielen vyrábať, ale aby sa toto vozidlo stalo jedným z najlepších vozidiel na svete – alebo pokiaľ možno tým úplne najlepším.’ O rok neskôr sa Saitova vízia stala skutočnosťou a na autosalóne v Tokiu bol v roku 1965 odhalený prototyp ‘280 A1’.

Vďaka zaobleným krivkám Toyoty 2000GT, pripomínajúcim fľašu od Coca Coly, a veľkým diaľkovým svetlometom prekrytým plexisklom ľahko rozpoznáme tento model aj po viac ako polstoročí. Pod dlhou splývajúcou kapotou sa ukrýva nielen špičkový motor, ale aj vyklápacie svetlomety, ktoré kvôli lepšej aerodynamike zostávajú v dobe nečinnosti sklopené.

/
/
 
/
/

Je to čistokrvné GT navrhnuté pre radosť každého vodiča. Malá, avšak dokonale tvarovaná kabína s konštrukciou zameranou na potreby vodiča – ktorý v najvyššom bode sedí iba 116 cm od povrchu vozovky – je zámerne posunutá smerom dozadu, čím vozidlu prepožičiava dokonalé proporcie a elegantný postoj, z ktorého srší netrpezlivosť.

Jazdné schopnosti boli prvotriedne: dvojlitrový radový šesťvalec s výkonom 150 koní dovolil Toyote 2000GT rozbehnúť sa až na 220 km/h a významne sa zapísať ako do historických publikácií, tak aj v rámci svetovej scény motoristického športu. Okrem celého radu rýchlostných rekordov, ktorých 2000GT dosiahlo – z ktorých najcennejšie sú tri svetové rekordy a 13 medzinárodných rekordov – sa toto vozidlo tešilo z mnohých úspechov v pretekoch usporiadaných v Spojených štátoch a Japonsku, najmä v pretekoch 24 hodín Fuji v roku 1967.

Výroba skončila v roku 1970, po troch krátkych rokoch a 337 vozidilách, keď z výrobných liniek zišla posledná Toyota 2000GT. Význam tohto modelu v histórii automobilky Toyota dokladá to, ako ovplyvnil dizajn novších kupé tejto značky, napr. modelov Supra a GT86. Lepšiu pochvalu by sme našli len ťažko.

CELICA

História športových vozidiel Toyota (časť 3)

Naše zásady elektronického súkromia

Používame súbory cookies na našich stránkach, aby sme vám mohli poskytnúť lepšie služby. Ak ste s týmto spokojný, používajte naďalej túto stánku normálne, alebo zistite ako upraviť súbory cookies.