CELICA

História športových vozidiel Toyota (časť 3)

V okamihu, keď Celica v roku 1970 prvý raz otočila svojimi kolesami, bola predurčená stať sa hviezdou - snáď k tomu prispelo aj označenie, ktoré v španielčine znamená ‘nadpozemský’ či ‘božský’. Cieľom konštruktérov Toyoty Celica bolo sprostredkovať vodičom väčší pocit slobody spojením praktického interiéru, športového charakteru a dostupnej cenovky.

Nadpozemská Celica

Napriek tomu, že návrhári kládli dôraz predovšetkým na pohodlie a jednoduché ovládanie, Celica mala v zákrutách uspokojiť aj naozajstných automobilových nadšencov. Nezávislé zavesenie predných kolies v kombinácii so zadným zavesením štyrmi ramenami našťastie v ostrých zákrutách nesklamalo.

Celica štvrtej generácie z roku 1985 priniesla markantnú zmenu v podobe nového usporiadania s pohonom predných kolies (namiesto predchádzajúceho pohonu kolies zadnej nápravy). Za zmienku stojí predovšetkým verzia GT-Four z roku 1986, ktorá predstavila stály pohon všetkých kolies a agilný motor DOHC s výkonom 185 koní – vtedy najvýkonnejší dvojlitrový agregát v Japonsku – a vytvorila tak skvelú zbraň pre získanie titulu na svetovom rallyovom šampionáte (WRC).

/
/
 
/
/

Na úspech nemusel tím dlho čakať. V roku 1990 si titul pre pretekárskych jazdcov vybojoval Carlos Sainz (prvý raz pre japonského výrobcu), ktorý súčasne získal druhé miesto v súťaži o pohár konštruktérov. V roku 1992 uzrel svetlo sveta nový špeciál homologovaný pre WRC s označením GT-Four RC (skr. Rally Competition). Ten nadviazal na predchádzajúce úspechy získaním titulu pre pretekárskych jazdcov WRC a pohára konštruktérov v rokoch 1993 a 1994 (piloti Juha Kankkunen, resp. Didier Auriol).

V roku 1999 potom vznikla siedma generácia Toyoty Celica; tí, ktorí sa vtedy prizerali slávnostnému odhaľovaniu vozidla, iste netušili, že ide o poslednú interpretáciu tohto modelu. Po 35 rokoch, siedmych rôznych generáciách, nespočetných víťazstvách v automobilových pretekoch a viac ako 4 miliónoch predaných vozidiel sa otočila posledná stránka v histórii modelu Celica. Našťastie, spomienky na najjasnejšie hviezdy nevyblednú ani za celý život…

Viac informácií o tradíciách automobilky Toyota

SUPRA

História športových vozidiel Toyota (časť 4)

Vaše nastavenie súborov cookie

Naše webové stránky používajú súbory cookie, aby sme vám mohli poskytovať lepšie služby. Pokiaľ voči tomu nemáte námietky, pokračujte v používaní týchto webových stránok ako obvykle; v opačnom prípade sa tu môžete informovať o tom, ako zmeniť nastavenie súborov cookie.

Potvrďte svoju voľbu označením zaškrtávacieho políčka v prípade, že súhlasíte; pokiaľ nesúhlasíte, zaškrtnutie zrušte:

Zlepšujú zabezpečenie webových stránok Toyota a poskytujú užívateľovi minimálne služby.

Zlepšujú poskytované služby prostredníctvom analýz, prieskumov vo vyskakovacích oknách, celkovej výkonnosti a monitorovania.

Slúžia pre uchovanie vašich údajov pre prihlásenie do systému a vylepšujú užívateľské prostredie tým, že uchovávajú vybrané voľby.

Umožňujú naplno využívať všetky možnosti rozhrania, slúžia pre uloženie záznamov o navštívených stránkach alebo informujú o službách vo vašom okolí. Môžu súvisieť s cielenou reklamou na webových stránkach Toyota i mimo nich.