CELICA

História športových vozidiel Toyota (časť 3)

V okamihu, keď Celica v roku 1970 prvý raz otočila svojimi kolesami, bola predurčená stať sa hviezdou - snáď k tomu prispelo aj označenie, ktoré v španielčine znamená ‘nadpozemský’ či ‘božský’. Cieľom konštruktérov Toyoty Celica bolo sprostredkovať vodičom väčší pocit slobody spojením praktického interiéru, športového charakteru a dostupnej cenovky.

Nadpozemská Celica

Napriek tomu, že návrhári kládli dôraz predovšetkým na pohodlie a jednoduché ovládanie, Celica mala v zákrutách uspokojiť aj naozajstných automobilových nadšencov. Nezávislé zavesenie predných kolies v kombinácii so zadným zavesením štyrmi ramenami našťastie v ostrých zákrutách nesklamalo.

Celica štvrtej generácie z roku 1985 priniesla markantnú zmenu v podobe nového usporiadania s pohonom predných kolies (namiesto predchádzajúceho pohonu kolies zadnej nápravy). Za zmienku stojí predovšetkým verzia GT-Four z roku 1986, ktorá predstavila stály pohon všetkých kolies a agilný motor DOHC s výkonom 185 koní – vtedy najvýkonnejší dvojlitrový agregát v Japonsku – a vytvorila tak skvelú zbraň pre získanie titulu na svetovom rallyovom šampionáte (WRC).

/
/
 
/
/

Na úspech nemusel tím dlho čakať. V roku 1990 si titul pre pretekárskych jazdcov vybojoval Carlos Sainz (prvý raz pre japonského výrobcu), ktorý súčasne získal druhé miesto v súťaži o pohár konštruktérov. V roku 1992 uzrel svetlo sveta nový špeciál homologovaný pre WRC s označením GT-Four RC (skr. Rally Competition). Ten nadviazal na predchádzajúce úspechy získaním titulu pre pretekárskych jazdcov WRC a pohára konštruktérov v rokoch 1993 a 1994 (piloti Juha Kankkunen, resp. Didier Auriol).

V roku 1999 potom vznikla siedma generácia Toyoty Celica; tí, ktorí sa vtedy prizerali slávnostnému odhaľovaniu vozidla, iste netušili, že ide o poslednú interpretáciu tohto modelu. Po 35 rokoch, siedmych rôznych generáciách, nespočetných víťazstvách v automobilových pretekoch a viac ako 4 miliónoch predaných vozidiel sa otočila posledná stránka v histórii modelu Celica. Našťastie, spomienky na najjasnejšie hviezdy nevyblednú ani za celý život…

Viac informácií o tradíciách automobilky Toyota

SUPRA

História športových vozidiel Toyota (časť 4)

Naše zásady elektronického súkromia

Používame súbory cookies na našich stránkach, aby sme vám mohli poskytnúť lepšie služby. Ak ste s týmto spokojný, používajte naďalej túto stánku normálne, alebo zistite ako upraviť súbory cookies.