COROLLA

História športových vozidiel Toyota (časť 5)

Corolla, najznámejší rodinný model od Toyoty – a zároveň najpredávanejšie vozidlo sveta – do spoločnosti pravých športových vozidiel zdanlivo nepatrí, ale pravdou je, že pod označením Corolla sa v priebehu rokov predstavilo niekoľko mimoriadne obľúbených športových vozidiel Toyota.

Corolla odhaľuje svoju menej známu tvár

Najväčšou ikonou je nepochybne Corolla (AE86) Levin z polovice 80. rokov minulého storočia. Dôkazom je aj to, že fanúšikovia dodnes toto vozidlo s láskou označujú ako AE86 – v japončine “Hachi-Roku”, čiže “osem-šesť" – čo je kódové označenie podvozku používaného Toyotou. V dobe uvedenia na trh prechádzali ostatní zástupcovia modelového radu Corolla – podobne ako väčšina osobných vozidiel – na konfiguráciu s pohonom predných kolies, zatiaľ čo tradičné usporiadanie s motorom vpredu a pohonom zadných kolies zostalo vyhradené športovým kupé, akým bol napr. Levin.

/
/
 
/

AE86 bolo zhmotnením snov každého zapáleného vodiča: vysokootáčkový a charizmatický motor 1,6 litra DOHC s výkonom 124 koní v spojení s podmanivým podvozkom, pohonom zadných kolies a nízkou polohou za volantom. AE86 sa tak čoskoro stalo voľbou náročných rallyových jazdcov a okruhových pretekárov, ktorí žiadali hravý, spoľahlivý a rýchly stroj s pohonom zadných kolies.

Do širokého povedomia sa však AE86 zapísalo predovšetkým vďaka svojej priekopníckej úlohe vo svete driftovania a strieborného plátna. AE86 je dodnes tradičnou voľbou pre driftovacie prehliadky a súťaže; z dôvodu vyváženého jazdného správania a príkladnej kontroly sa preň rozhodla aj japonská pretekárska legenda Keiichi Tsuchiya. Avšak zrejme najpreslávenejším zástupcom AE86 je bielo-čierne vozidlo, ktoré sa v roku 1995 objavilo v klasickom animovanom seriáli ‘Initial D’ natočeného podľa mangy: film rozpráva príbeh Takumiho Fujiwary, vodiča donáškovej služby vo dne a kráľa driftu v nočných hodinách. A vozidlo jeho srdca – nuž, samozrejme, musela to byť legendárna Corolla AE86 Levin.

Obdobie GTi

O niečo neskôr, v 80. rokoch minulého storočia, sa na scéne objavila ďalšia športová Corolla, verzia s označením Corolla GTi. V tej dobe boli veľmi žiadané štandardné rodinné hatchbacky s výkonným motorom, športovým podvozkom a dravými karosárskymi gitmi - a Corolla GTi sa tak trafila presne do čierneho.

/
/
 
/
/

Corolla GTi, osadená vyladeným motorom s objemom 1587 cm3 – ktorý bol blízkym príbuzným jednotky z modelu Corolla AE86 Levin – s dvomi vačkovými hriadeľmi (DOHC) a jednobodovým vstrekovaním paliva, ponúkla agilnú odozvu podporenú maximálnym výkonom 130 koní. V spojení s hmotnosťou iba 1075 kg to znamenalo (vo svojej dobe) elektrizujúci charakter vyplývajúci zo zrýchlenia na 100 km/h pod deväť sekúnd a najvyššou rýchlosťou dosahujúcou 200 km/h.

V snahe skrotiť vyšší výkon, ponúknuť vodičovi bezprostredný pôžitok z jazdy a zabezpečiť potrebnú bezpečnosť došlo aj k vylepšeniu podvozku a inštalácii odvetrávaných brzdových kotúčov na všetkých štyroch kolesách. Už na prvý pohľad bolo každému jasné – pri pohľade zvonku aj zvnútra – že toto nie je obyčajná Corolla: stačil pohľad na športový predný nárazník a zadný spoiler, funkčné prahové nadstavce a markantné označenie GTi na karosérii, resp. anatomicky tvarované športové sedadlá alebo trojramenný volant v kabíne.

MR2

História športových vozidiel Toyota (časť 6)

Naše zásady elektronického súkromia

Používame súbory cookies na našich stránkach, aby sme vám mohli poskytnúť lepšie služby. Ak ste s týmto spokojný, používajte naďalej túto stánku normálne, alebo zistite ako upraviť súbory cookies.