COROLLA

História športových vozidiel Toyota (časť 5)

Corolla, najznámejší rodinný model od Toyoty – a zároveň najpredávanejšie vozidlo sveta – do spoločnosti pravých športových vozidiel zdanlivo nepatrí, ale pravdou je, že pod označením Corolla sa v priebehu rokov predstavilo niekoľko mimoriadne obľúbených športových vozidiel Toyota.

Corolla odhaľuje svoju menej známu tvár

Najväčšou ikonou je nepochybne Corolla (AE86) Levin z polovice 80. rokov minulého storočia. Dôkazom je aj to, že fanúšikovia dodnes toto vozidlo s láskou označujú ako AE86 – v japončine “Hachi-Roku”, čiže “osem-šesť" – čo je kódové označenie podvozku používaného Toyotou. V dobe uvedenia na trh prechádzali ostatní zástupcovia modelového radu Corolla – podobne ako väčšina osobných vozidiel – na konfiguráciu s pohonom predných kolies, zatiaľ čo tradičné usporiadanie s motorom vpredu a pohonom zadných kolies zostalo vyhradené športovým kupé, akým bol napr. Levin.

/
/
 
/

AE86 bolo zhmotnením snov každého zapáleného vodiča: vysokootáčkový a charizmatický motor 1,6 litra DOHC s výkonom 124 koní v spojení s podmanivým podvozkom, pohonom zadných kolies a nízkou polohou za volantom. AE86 sa tak čoskoro stalo voľbou náročných rallyových jazdcov a okruhových pretekárov, ktorí žiadali hravý, spoľahlivý a rýchly stroj s pohonom zadných kolies.

Do širokého povedomia sa však AE86 zapísalo predovšetkým vďaka svojej priekopníckej úlohe vo svete driftovania a strieborného plátna. AE86 je dodnes tradičnou voľbou pre driftovacie prehliadky a súťaže; z dôvodu vyváženého jazdného správania a príkladnej kontroly sa preň rozhodla aj japonská pretekárska legenda Keiichi Tsuchiya. Avšak zrejme najpreslávenejším zástupcom AE86 je bielo-čierne vozidlo, ktoré sa v roku 1995 objavilo v klasickom animovanom seriáli ‘Initial D’ natočeného podľa mangy: film rozpráva príbeh Takumiho Fujiwary, vodiča donáškovej služby vo dne a kráľa driftu v nočných hodinách. A vozidlo jeho srdca – nuž, samozrejme, musela to byť legendárna Toyota AE86 Trueno.

Obdobie GTi

O niečo neskôr, v 80. rokoch minulého storočia, sa na scéne objavila ďalšia športová Corolla, verzia s označením Corolla GTi. V tej dobe boli veľmi žiadané štandardné rodinné hatchbacky s výkonným motorom, športovým podvozkom a dravými karosárskymi gitmi - a Corolla GTi sa tak trafila presne do čierneho.

/
/
 
/
/

Corolla GTi, osadená vyladeným motorom s objemom 1587 cm3 – ktorý bol blízkym príbuzným jednotky z modelu Corolla AE86 Levin – s dvomi vačkovými hriadeľmi (DOHC) a jednobodovým vstrekovaním paliva, ponúkla agilnú odozvu podporenú maximálnym výkonom 130 koní. V spojení s hmotnosťou iba 1075 kg to znamenalo (vo svojej dobe) elektrizujúci charakter vyplývajúci zo zrýchlenia na 100 km/h pod deväť sekúnd a najvyššou rýchlosťou dosahujúcou 200 km/h.

V snahe skrotiť vyšší výkon, ponúknuť vodičovi bezprostredný pôžitok z jazdy a zabezpečiť potrebnú bezpečnosť došlo aj k vylepšeniu podvozku a inštalácii odvetrávaných brzdových kotúčov na všetkých štyroch kolesách. Už na prvý pohľad bolo každému jasné – pri pohľade zvonku aj zvnútra – že toto nie je obyčajná Corolla: stačil pohľad na športový predný nárazník a zadný spoiler, funkčné prahové nadstavce a markantné označenie GTi na karosérii, resp. anatomicky tvarované športové sedadlá alebo trojramenný volant v kabíne.

Viac informácií o tradíciách automobilky Toyota

MR2

História športových vozidiel Toyota (časť 6)

Vaše nastavenie súborov cookie

Naše webové stránky používajú súbory cookie, aby sme vám mohli poskytovať lepšie služby. Pokiaľ voči tomu nemáte námietky, pokračujte v používaní týchto webových stránok ako obvykle; v opačnom prípade sa tu môžete informovať o tom, ako zmeniť nastavenie súborov cookie.

Potvrďte svoju voľbu označením zaškrtávacieho políčka v prípade, že súhlasíte; pokiaľ nesúhlasíte, zaškrtnutie zrušte:

Zlepšujú zabezpečenie webových stránok Toyota a poskytujú užívateľovi minimálne služby.

Zlepšujú poskytované služby prostredníctvom analýz, prieskumov vo vyskakovacích oknách, celkovej výkonnosti a monitorovania.

Slúžia pre uchovanie vašich údajov pre prihlásenie do systému a vylepšujú užívateľské prostredie tým, že uchovávajú vybrané voľby.

Umožňujú naplno využívať všetky možnosti rozhrania, slúžia pre uloženie záznamov o navštívených stránkach alebo informujú o službách vo vašom okolí. Môžu súvisieť s cielenou reklamou na webových stránkach Toyota i mimo nich.