Toyota Corolla oslavuje päťdesiatku

Životná púť najobľúbenejšieho vozidla sveta

V roku 1966, keď sa Rusko a Spojené štáty stretávali vo fascinujúcom preteku v dobývaní vesmíru a fanúšikovia skupiny Beatles nedočkavo čakali na ďalší úspešný hit, Toyota pripravovala svoj vlastný historický krok - uvedenie modelu Corolla. Toyota Corolla, v súčasnosti najobľúbenejší automobil sveta s viac ako 40 miliónmi predaných vozidiel, dosiahla ďalší neuveriteľný míľnik: 50 rokov výroby.

Model, ktorý si vypožičal označenie od kruhu okvetných lístkov, bol navrhnutý s cieľom naplniť meniace sa potreby Japoncov, ktorí behom prudkého hospodárskeho rozvoja v polovici 60. rokov potrebovali dochádzať do zamestnania. Túžba ľudí slobodne sa presúvať vlastným automobilom stále rástla, čo viedlo ku vzniku ústredných zásad, ktorých sa automobilka drží dodnes: neustávať vo vývoji a napĺňať potreby zákazníkov bez ohľadu na krajinu, v ktorej žijú.

Vďaka tejto filozofii v duchu "Vždy o krok vpred" si Corolla dokázala udržať status ľudového vozidla, ktoré zhmotňuje cenovo dostupný, spoľahlivý a nenáročný spôsob dopravy.
 
Vybrali sme niekoľko významných momentov Toyoty Corolla za posledné polstoročie, od prvopočiatkov tohto modelu až po vozidlo ako ho poznáme dnes.

/
 
Zrodenie koruny kvetov: 1966-1970

Tím konštruktérov a návrhárov modelu Corolla pod vedením Tatsua Hasegawy dostal za úlohu získať si srdce verejnosti. Hlavnou zásadou vývojového programu bolo už od počiatku vytvoriť vozidlo so športovým vzhľadom i jazdnými vlastnosťami. 
 
Nové revolučné vozidlo bolo ponúkané v rôznych variantoch karosérie (ako dvoj- alebo štvordverový sedan, resp. dvojdverové kombi) a využívalo rad priekopníckych technológií, ktoré sa na japonskom trhu objavili vôbec prvý krát, ako napr. zavesenie kolies typu McPherson alebo štvorstupňová prevodovka.

/
/
 
Celkom nová Corolla: 1970-1974

Keď sa výroba Toyoty Corolla prvej generácie chýlila ku koncu, stáli konštruktéri a návrhári pred neľahkou úlohou nadviazať na úspechy prvého slávneho modelu. V roku, keď bola vyrobená Corolla s poradovým číslom 1 milión, bol na trh uvedený model druhej generácie, navrhnutý celkom od nuly ako "úplne nová Corolla".
 
Zatiaľ čo zvonku zaujalo stvárnenie s jemne vedenými krivkami karosérie, pod povrchom našli miesto väčšie listové pružiny, ktoré sa podpísali na vyššom cestovnom pohodlí a lepšej ovládateľnosti. Corolla Levin z roku 1972 s presláveným motorom 2T-G sa stala obľúbenou voľbou všetkých fanúšikov športových vozidiel.

/
/
/
 
Ekologickejšia a štíhlejšia Corolla: 1974-1979

V náročnom období uplatňovania prísnych emisných predpisov sa zrodila Corolla tretej generácie, ktorá si vyžiadala špeciálny vývoj motora a výfukovej sústavy, aby nový model spĺňal všetky požiadavky pre uvedenie na trh. Toyota preto ako priekopník predstavila katalyzátor, teda technológiu, ktorá sa používa dodnes.
 
Pri vývoji tejto ekologickejšej a hospodárnejšej Corolly sa uplatnila aj ďalšia moderná technológia - aerodynamický tunel - pričom výsledky testovania v tomto tuneli sa odrazili vo vonkajšom dizajne, ktorý priniesol nižší odpor vzduchu pri jazde. Corolla ponúkla celej posádke vylepšený interiér, ktorého kvalita a ergonómia pripomínala vozidlá vyššej cenovej kategórie.

/
/
 
Aerodynamická Corolla: 1979-1983

Po skončení celosvetovej ropnej krízy, keď japonské hospodárstvo začalo vykazovať známky zotavenia, sa v atmosfére plnej optimizmu objavila Corolla štvrtej generácie. Pretože pri návrhu automobilov hrala stále väčšiu úlohu aerodynamika, konštruktéri Toyoty Corolla strávili viac ako 400 hodín ladením tvarov karosérie tohto modelu v aerodynamickom tuneli.
 
S ohľadom na stále vernejšiu zákaznícku základňu sa Corolla nesmela nijako radikálne odchýliť od zažitého dizajnu a vlastností, a tak vonkajší vzhľad prešiel skôr evolúciou než revolúciou, spočívajúcou v drobných zmenách ostrých kriviek celkovo hranatejšej karosérie.

Zo zmien na pohľad neviditeľných je možné zmieniť vyššiu úroveň pohodlia a stability vďaka novému zaveseniu kolies so štyrmi ramenami a vinutými pružinami. Kvôli tlakom na ochranu životného prostredia bol tiež predstavený nový vznetový motor s objemom 1,8 litra.

/
/
/
 
Corolla navrhnutá pomocou počítača: 1983-1987

Nový manažér vývoja Fumio Agetsuma, v snahe predstaviť Corollu piatej generácie ako maximálne pokrokové vozidlo, vyhlásil, že tento model by mal ponúknuť zásadný prelom vo všetkých oblastiach, kde sa to podarilo prvej Toyote Corolla. Tento nový model tak bol vôbec prvým, pri ktorého konštrukcii sa uplatnili počítače, ktoré ušetrili čas i prostriedky pri návrhu motora a exteriéru.
 
Nové vozidlo so šikmou prednou časťou a klinovým tvarom zaoblenej karosérie ako prvé využívalo pohon predných kolies, čo z pohľadu konštrukcie predstavovalo nemalú výzvu.

/
/
 
Corolla naozajstnej kvality: 1987-1991

Kľúčovým cieľom vývoja šiestej generácie Toyoty Corolla bola kvalita; nielen vozidla samotného, ale aj v súvislosti s pocitmi, ktoré dokázalo evokovať v majiteľoch. Zásadné bolo, aby nový model priniesol nielen uspokojenie, ale aby svojou vysokou kvalitou dokázal nadchnúť. 
 
Viac ako stovka výrobcov dielov obdržala viac ako 2000 návrhov na zlepšenie, ktoré mali prispieť ku zlepšeniu najrôznejších aspektov tohto vozidla, od zníženia hlučnosti až po uplatnenie mäkčených materiálov v oblasti prístrojovej dosky a spínačov. Nebolo pochýb o tom, že vznikne najkvalitnejšia Corolla v doterajšej histórii.

/
/
/
 
Rodinami obľúbená Corolla: 1991-1995

Cieľom vývoja Toyoty Corolla siedmej generácie bolo zaujať zákazníkov šarmom a osobitosťou v troch kľúčových oblastiach: štýlový dizajn, jazdné schopnosti a bezpečnosť/spoľahlivosť.
 
Konštruktéri sa zamerali na vylepšenie detailov ako aj na poskytnutie dostatku priestoru pre rodinné potreby. Usilovali sa o vytvorenie takého vozidla, ktoré by dokázalo ponúknuť väčšiu mieru uspokojenia zákazníkov a kopu príjemných rodinných spomienok na cestovanie s Corollou.

/
/
 
Corolla číslo jeden: 1995-2000

V centre pozornosti konštruktérov ôsmej generácie Toyoty Corolla boli otázky životného prostredia aj hospodárstva. Na pozadí stagnujúceho tuzemského hospodárstva sa vývojový tím snažil vytvoriiť vozidlo v súlade so želaniami zákazníkov: s nižšími ekologickými dopadmi, nižšou spotrebou a nižšími nákladmi spojenými s vlastníctvom aj údržbou.
 
A presne to sa im podarilo – vzniklo vozidlo schopné osloviť najrôznejších zákazníkov naprieč generáciami aj národnosťami, ktoré sa stalo vôbec najpredávanejším modelom v Japonsku – a tiež po celom svete (s úhrnnými celosvetovými predajmi viac ako 22 miliónmi vozidiel) – s nižšími celkovými nákladmi na vlastníctvo, v tejto generácii ešte bezpečnejšie, tichšie a kvalitnejšie.

/
/
/
 
Corolla 21. storočia: 2000-2006

Toyota Corolla deviatej generácie, prvý raz navrhnutá priamo v Európe, mala za úlohu odpútať sa od minulosti a nastoliť nové normy pre 21. storočie. 
 
Nový model bol navrhnutý celkom od nuly podľa filozofie cenovej dostupnosti, jednoduchého používania a spoľahlivosti. Jeho charakteristickými znakmi boli kvalita interiéru – napr. v podobe špičkového optitronového displeja v prístrojovom štíte – a súčasne cestovné pohodlie porovnateľné s vozidlami vyššej cenovej triedy.

/
/
 
Skutočne globálna Corolla: 2006-2013

Štyridsiate výročie uvedenia modelu Corolla bolo príhodným míľnikom pre uvedenie nového dizajnového smeru. Manažér vývoja modelu desiatej generácie Soichiro Okudaira si stanovil cieľ, aby nový model dosiahol úspech v najširšom svetovom meradle.
 
Dynamické schopnosti mali byť porovnateľné s najlepšími konkurentmi z Európy, zatiaľ čo jednoduchá použiteľnosť a priestornosť vychádzala z požiadaviek severoamerického trhu. V rámci vývoja sa konštruktéri držali pravidla "dojmu piatich minút", čo znamená, že zákazník by mal rozpoznať vyššiu kvalitu novej Corolly do piatich minút svojej prvej jazdy týmto vozidlom.

/
/
/
 
Silná zostáva silnou: Od roku 2013 do súčasnosti

V dobe prekonania míľnika 40 miliónov vyrobených vozidiel s označením Corolla sa na cestách prvý raz objavila Toyota Corolla jedenástej generácie – s typickou dôveryhodnosťou, štýlom a kvalitou zodpovedajúcou najpredávanejšiemu vozidlu sveta. Nová Corolla, pýšiaca sa novým dynamickým vzhľadom, prémiovým spracovaním interiéru (vrátane novej multimediálnej sústavy Toyota Touch 2®) a radom bezpečnostných systémov je technicky najvyspelejšou Toyotou Corolla v doterajšej histórii.

/
/
 

V roku 2016 sa model pýši doteraz najvyššou úrovňou kvality aj atraktivity, čo znamená, že Corolla aj po 50 rokoch stále hrá prvé husle. Štýlová maska chladiča, LED svetlomety a zliatinové disky kolies prepožičiavajú vozidlu novú inšpirujúcu podobu; vďaka modernizovanej multimediálnej sústave, vylepšenému interiéru a technológiám Toyota Safety Sense sa Corolla stáva vozidlom, v ktorom budete radi tráviť svoj čas a tiež o ňom radi hovoriť.

/
/

O význame päťdesiatročnej histórie modelu Corolla svedčí aj to, že sa dnes vyrába v 15 závodoch Toyota po celom svete, predáva sa vo viac ako 150 krajinách a regiónoch a predstavuje plnú pätinu zo všetkých predaných vozidiel v takmer 80-ročnej histórii značky Toyota.
 
Napriek tomu, že sa môže pochváliť bohatou históriou plnou pokrokov v oblastiach technológií, dizajnu a kvality, Corolla zostáva verná svojej pôvodnej filozofii predvídania potrieb zákazníkov v snahe ponúknuť vozidlo, ktoré dokáže napĺňať želania ľudí z celého sveta. 
 
Automobilová ikona má všetky predpoklady k ďalšiemu dlhému životu. Na mnoho ďalších rokov s Corollou!

Toyota Corolla oslavuje päťdesiatku
Naše zásady elektronického súkromia

Používame súbory cookies na našich stránkach, aby sme vám mohli poskytnúť lepšie služby. Ak ste s týmto spokojný, používajte naďalej túto stánku normálne, alebo zistite ako upraviť súbory cookies.