Predajné a servisné miesta
Otestujte si Toyotu
Zostavte si Toyotu

PRÍBEH MODELU HILUX

Spoznajte legendu

Model Hilux, známy svojou schopnosťou zvládnuť akokoľvek ťažký terén vrátane severného či južného pólu alebo pretekov Rallye Dakar, je jasnou voľbou pre každého, kto hľadá „ťažného koňa“.

Svoju reputáciu nezničiteľnosti si budoval počas siedmich generácií neustáleho vývoja a testovania v tých najnáročnejších topografických podmienkach. A stále posúva hranice nemožného – od zdolávania zradných zľadovatených hrebeňov až po vstup do aktívnej sopky.

Ak však chceme pochopiť celú legendu, najprv sa musíme vrátiť tam, kde sa to všetko začalo…

Počiatok

Pôvodné návrhy, ktoré sa zrodili v roku 1968 v spoločnosti Hino Motors, boli založené na funkčnosti automobilu. Od tohto smerovania sa však rýchlo upustilo v snahe orientovať sa na komerčný sektor, teda na ľudí, ktorí hľadajú spoľahlivý, odolný a pohodlný spôsob dopravy.

Prvé modely boli vybavené štvorvalcovým 1,5-litrovým zážihovým motorom série R a s maximálnou rýchlosťou 130 km/h. Neskôr sa ponuka rozšírila o húževnatejší 1,6-litrový motor. Rastúci dopyt po vyššom výkone a všestrannosti priniesol v roku 1979 prvý model s pohonom štyroch kolies. Ľudia tak získali možnosť opustiť vyjazdené cesty a vyraziť za dobrodružstvom do terénu – do skalnatých hôr, na zablatené cestičky aj všade medzi tým.

/
/

Postupom času sa Hilux (ktorého názov je kombináciou anglických slov „HIgh“ a „LUXury“) neustále prispôsoboval požiadavkám moderného spôsobu využívania; hoci vznikol ako úžitkové vozidlo, stalo sa z neho obľúbené rodinné auto na každý deň. V roku 1983 Toyota prehodnotila svoju modelovú ponuku a predstavila karosériu s dvojitou kabínou pre rodiny, ktoré vyžadovali všetok komfort moderného auta spolu so schopnosťami na úrovni klasického terénneho vozidla.


Vďaka svojej veľkosti dokázal odviezť väčšinu vecí od nástrojov potrebných na prácu až po domácu výbavu na rodinné výlety. To viedlo k uvedeniu všestrannejších športových modelov, ktoré boli svojimi špecifikáciami viac prispôsobené na rekreačné účely a mali aj vyššiu kabínu a lepšiu zvukovú izoláciu, čím preklenuli medzeru medzi úžitkovými a rodinnými vozidlami.

/
Testovanie v relácii Top Gear

Netrvalo dlho a Hilux si získal reputáciu vozidla, ktoré zvládne naozaj všetko, na základe čoho sa britská motoristická relácia Top Gear podujala otestovať tieto kvality tým najnezvyčajnejším možným spôsobom. Dali si za cieľ „odrovnať“ Hilux z roku 1988, ktorý už mal najazdených 305 000 kilometrov. Podrobili ho všetkým možným formám „mučenia“ auta: od vyplavenia do mora, cez zásah demolačnou guľou, až po karavan, ktorý naň spustili zhora. A nakoniec ho podpálili. Hoci však Hilux utrpel vážne poškodenie, stále sa na ňom dalo jazdiť po krátkej oprave pomocou základného náradia.

/

Top Gear však týmto neskončil. V roku 2007 podrobili moderné vozidlo z roku 2005 najťažšiemu testu - jazde na severný pól. Stalo sa tak prvým vozidlom, ktoré niečo podobné dokázalo. Vozidlo podstúpilo len menšie úpravy – použili sa väčšie kolesá, hrubšie pneumatiky a ochranný kryt olejovej vane a doplnilo sa zopár ďalších drobných prvkov.

Odtiaľ to bol už len prirodzený prechod od ľadu k ohňu, keď moderátor James May zaviedol svoj Hilux do ústia aktívnej sopky na Islande, aby získal vzorky lávy. Tým sa ešte viac posilnila generáciami nadobudnutá reputácia neporaziteľnosti modelu Hilux.

/
/
Extrémny terén

Islandská spoločnosť Arctic Trucks, ktorá sa špecializuje na úpravu vozidiel do náročných podmienok, upravila v roku 2008 štyri vozidlá Toyota Hilux, aby sa dali použiť počas výpravy na južný pól v rámci pretekov Amundsen Omega 3 Pole Race. Štyri pickupy vybavili modernou technológiou, ktorá využíva teplo motora na roztápanie snehu, aby sa zabezpečilo ich fungovanie aj pri mrazivých teplotách (až −30 °C).


Jazda po neúprosnom teréne plnom ľadových hrebeňov, hlbokého snehu a skrytých prepadlísk svedčala modelu Hilux viac ako tradičným ratrakom s uzavretou kabínou, ktoré sa štandardne vyrábajú na odpratávanie snehu. Hilux dokázal, že je rýchlejší, má nižšiu spotrebu a produkuje menej emisií oxidu uhličitého.


Hilux sa neustále testuje v niektorých najextrémnejších podmienkach sveta, pričom existuje len málo náročnejších prostredí ako Rallye Dakar.

/

V roku 2014 dokončilo preteky len 204 zo 450 vozidiel. Impozantná 9500-kilometrová jazda po Argentíne a Čile zahŕňala 5000 súťažných kilometrov rozdelených do 13 úsekov. Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz skončili na celkovom štvrtom mieste a boli prví v triede T1.1, kam patria vylepšené terénne vozidlá so zážihovým motorom a pohonom 4x4. Model Hilux pritom obsadil šesť z prvých 30 priečok.

Tak si to zhrňme: nezdolná Toyota Hilux precestovala celý svet, podmanila si všetky terény a po siedmich generáciách celkom zmenila spôsob nášho cestovania. Znesie intenzívne horúčavy, mrazivú zimu a dokonca aj útoky demolačnej gule, čo dokazuje, že to nie je len také obyčajné auto a môžeme sa tešiť na ešte mnoho generácií tohto mimoriadneho vozidla.

Ak sa chcete stať členom rodiny Hilux, objavte najnovší modelový rad tu

Naše zásady elektronického súkromia

Používame súbory cookies na našich stránkach, aby sme vám mohli poskytnúť lepšie služby. Ak ste s týmto spokojný, používajte naďalej túto stánku normálne, alebo zistite ako upraviť súbory cookies.