PREDAJNÉ A SERVISNÉ miesta Otestujte si Toyotu Zostavte si Toyotu C-HR - Novinky na eMail

Príbeh Toyoty RAV4

Vozidlo, ktoré zmenilo zažité pravidlá

U väčšiny inovácií vás napadne, prečo s podobným prelomovým nápadom neprišiel niekto už dávno predtým. Spätne sa totiž vždy javia ako úplná samozrejmosť. Môže ísť o miniatúrny MP3 prehrávač vo vašom vrecku, schopný ukladať a prehrávať stovky hudobných albumov, alebo napríklad kameru vo vašom mobilnom telefóne, vďaka ktorej objavíte záľubu vo fotografovaní, o ktorej ste doposiaľ možná ani netušili.

V roku 1989 na autosalóne v Tokiu predstavila Toyota celému svetu úplne nové koncepčné vozidlo a práve vtedy sa zrodilo vozidlo pre aktívne trávenie voľného času (Recreational Active Vehicle - RAV) s pohonom všetkých kolies.


Vďakabohu ho dnes poznáme a máme tak radi pod označením Toyota RAV4.

/
Prvé kompaktné SUV

Pred uvedením Toyoty RAV4 sa zdalo, že zákazníci sú pri výbere svojho budúceho vozidla s dostupnou ponukou modelov celkom spokojní. Možno by sa rozhodli pre kompaktný sedan alebo hatchback, alebo pokiaľ by túžili po voze do akéhokoľvek počasia, mohli vyberať medzi veľkými modelmi s pohonom 4x4.

Keď sa v máji 1994 predstavila Toyota RAV4, zákazníci okamžite mali ďalšiu voľbu, lebo Toyota jednoducho vytvorila pred tým neexistujúci automobilový segment kompaktných crossoverov kategórie SUV.

/

Zrazu ste si mohli začať vychutnávať výhody obidvoch prístupov. Praktické vozidlo, ktoré pohodlne previezlo štyroch cestujúcich, so samonosnou karosériou obvyklou u bežných automobilov a s dynamickými jazdnými vlastnosťami dobrého cestného modelu. V náročnejšom terénu alebo za nepriaznivého počasia ste však mali istotu vyplývajúcu z vyššej pozície za volantom a veľkorysej svetlej výšky, podobne ako u veľkého vozidla s pohonom 4x4.

Model slávil okamžitý úspech. Zákazníci si vonkajšiu podobu aj jazdné vlastnosti RAV4 jednoducho zamilovali. Oceňovali individuálny charakter s robustnými ochrannými prvkami z plastu, rovnako ako výkonný motor 2,0 l 16v, schopný akcelerovať s týmto vozidlom rovnako svižne ako s väčšinou výkonných hatchbackov svojej doby. Toyota preto musela na rastúci dopyt zareagovať zdvojnásobením pôvodných výrobných plánov.

Rozširovanie modelovej ponuky

Toyota RAV4 sa spočiatku ponúkala iba v trojdverovom prevedení, ale už o dva roky neskôr (1996) sa objavila päťdverová verzia s rovnakým motorom 2,0 litra a možnosťou voliť medzi päťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou.

Spoločne s ľahkou modernizáciou modelového radu prišla v roku 1998 prvá a jediná verzia RAV4 so sťahovacou plátennou strechou. Otvorená verzia bola veľmi módna a prilákala zákazníkov túžiacich po jazde s vetrom vo vlasoch, no jednako modelový radu obohatila len krátko a s nástupom netrpezlivo očakávanej novej generácie sa v ponuke už neobjavila.

/
Nové storočie, nové modely

Toyota RAV4 druhej generácie v roku 2000 vstúpila do oveľa rušnejšieho segmentu automobilového trhu. Ostatný výrobcovia si celosvetový úspech RAV4 uvedomovali, a tento formát preto skopírovali. Nový model na túto výzvu zareagoval použitím komponentov, ktoré boli zo 70 % navrhnuté výhradne pre RAV4, a pridal k tomu priestrannejší a tuhší skelet karosérie, čím sa ešte zlepšila jazdná kvalita a odhlučnenie.

/

Kvôli udržaniu úspechu v trhovom segmente, ktorý bol zrazu veľmi konkurenčný, prešla Toyota RAV4 v roku 2006 ďalšou modernizáciou spojenou s príchodom vyspelejšej tretej generácie. Podobne ako u predchádzajúcej generácie pomohol tuhší skelet karosérie k ďalšiemu potlačeniu hluku a vibrácií, avšak najvýraznejšou zmenou bolo použitie pripojiteľného pohonu všetkých kolies. Po prvý krát v tomto segmente sa tak predstavilo riešenie kombinujúce trakčné a stabilizačné systémy namiesto predošlého stáleho pohonu všetkých kolies, čo sa odrazilo v nižšej spotrebe paliva aj hladine emisií.

/
Elektrický pohon

Po úspešnom predstavení plne elektrickej Toyoty RAV4 ‘generácie jedna’ roku 1997 (výhradne pre trh v Kalifornii) sa následne roku 2010 v spolupráci spoločnosti Tesla Motors a michiganského Toyota Technical Centre objavil modernizovaný model RAV4 EV (opäť iba pre USA). Nový model spĺňal prísne požiadavky bezemisného programu štátu Kalifornia a predával sa prevažne iba leasingovým spoločnostiam. Výstupom tohto nového joint venture bola Toyota RAV4 disponujúca modernými Li-Ion akumulátormi, elektromotorom o výkone 154 k a jazdným dosahom 113 míľ (cca 180 km) – čo vo svojej dobe znamenalo skutočný technický prelom.

/
V duchu originálu

Toyota RAV4 v priebehu času elegantne dozrievala, čo platí aj pre najnovšiu štvrtú generáciu uvedenú na trh na jari roku 2013. Nové stvárnenie exteriéru nenecháva nikoho na pochybách, že stále ide o RAV4, avšak ešte elegantnejšiu a kultivovanejšiu, no jednako stále zhmotňujúcu duch pôvodného vozidla pripraveného vydať sa kamkoľvek.

/

Hravé DNA, typické pre pôvodný pokrokový model, je zrejmé z jazdného chovania, či už pri presunoch po meste alebo na cestách v nespevnenom teréne. Nová Toyota RAV4 má potešenie z jazdy jednoducho v krvi.

RAV4 prináša nový prémiový interiér v kombinácii s vyspelými funkciami na podporu riadenia, ako je napr. integrovaný systém jazdnej dynamiky IDDS, ktorý dokonale prispôsobuje riadenie a zavesenie kolies aktuálnym jazdným podmienkam. Vďaka luxusnému interiéru a vyváženej kvalite jazdy v RAV4 sa cítite, ako by ste sedeli vo vozidle spadajúcom do vyššej cenovej kategórie.

/
/

Pred viacej ako 20 rokmi sa Toyote RAV4 podarilo zmeniť spôsob, akým zákazníci nazerajú na bežné vozidlo. RAV4 im ponúklo okamžitú slobodu a flexibilitu, ktorú v svojej dobe sprostredkovali iba omnoho väčšie, ťažšie a drahšie vozidlá. Už nebolo nutné voliť medzi komfortným sedanom, všestranným hatchbackom alebo spoľahlivou štvorkolkou – bolo to jednoducho RAV4.

Originálne SUV pripravené vydať sa kamkoľvek…

Naše zásady elektronického súkromia

Používame súbory cookies na našich stránkach, aby sme vám mohli poskytnúť lepšie služby. Ak ste s týmto spokojný, používajte naďalej túto stánku normálne, alebo zistite ako upraviť súbory cookies.