Všetko, čo potrebujete vedieť o našom novom modeli na vodík

Mirai – v doslovnom preklade z japončiny „budúcnosť“ – predznamenáva novú éru automobilov.
 
Toyota Mirai využíva vodík k výrobe elektriny a produkuje iba čistú vodu; vykazuje tak mimoriadne ekologické parametre a dokáže ponúknuť všetko, čo od vozidla budúcej generácie očakávate: okamžite rozpoznateľný dizajn; radosť za volantom prameniaca zo špičkovej ovládateľnosti (vďaka nízkemu ťažisku); a ďalej tichý, ale súčasne aj mohutný ťah sprostredkovaný elektromotorom.

Technologická revolúcia

Mirai stavia na technológii palivových článkov TFCS (Toyota Fuel Cell System), ktorá kombinuje palivové články s hybridným pohonom. Jej súčasťou je nová súprava palivových článkov FC Stack (vlastná technológia Toyoty) a vysokotlakové zásobníky na vodík.

Ako to funguje

Sústava TFCS je energeticky hospodárnejšia ako spaľovacie motory a za jazdy neprodukuje žiadne emisie CO2, ani iné škodlivé látky. Vodiči môžu očakávať rovnakú úroveň pohodlia ako u vozidiel so zážihovým motorom, vrátane veľkorysej vzdialenosti dojazdu a tankovania vodíkového paliva počas len troch minút.
 
Súčasťou sústavy sú vlastné komponenty automobilky Toyota, vr. sústavy palivových článkov Toyota FC Stack, meniča pre zvýšenie napätia palivových článkov a vysokotlakových zásobníkov na vodík.

/
Aký výkon dosahuje

Nová sústava palivových článkov Toyota FC Stack dosahuje najvyššieho výkonu 114 kW (155 k). Vykazuje pritom hustotu energie 3,1 kW/l na úrovni svetovej špičky (tj. 2,2x viac ako u predchádzajúceho modelu Toyota FCHV-adv ponúkaného v režime limitovaného prenájmu).
 
Konštruktéri vyvinuli nový kompaktný a vysoko účinný menič o vysokej kapacite, ktorý zvyšuje napätie generované v článkoch Toyota FC Stack na 650 voltov. Vďaka vyššiemu napätiu bolo možné zmenšiť rozmery elektromotora aj počet palivových článkov v sústave Toyota FC Stack, pričom vznikla menšia a výkonnejšia sústava TFCS (Toyota Fuel Cell System) s nižšími celkovými nákladmi.

Príkladná ovládateľnosť, stabilita a tichý chod

V súčinnosti s elektromotorom funguje vysoko výkonná sústava Toyota FC Stack s optimálnou reguláciou výkonu batérie v záujme čo najlepších reakcií za všetkých rýchlostí jazdy. Výsledkom je okamžitý nástup točivého momentu po stúpnutí na akceleračný pedál, keď bez zdržania nasleduje mohutné a celkom hladké zrýchlenie.
 
K čo najlepšej jazdnej stabilite a cestovnému pohodliu prispelo umiestenie kľúčových komponentov pohonu (vr. sústavy Toyota FC Stack a vysokotlakových zásobníkov na vodík) uprostred pod podlahou, čo sa odrazilo v znížení ťažiska a skvelom rozložení hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou. Prínosom je aj veľmi tuhá karoséria, najmä potom v oblasti okolo zavesenia zadných kolies.

Úplné zakrytovanie spodku vozidla spoločne s aerodynamickým tvarovaním obrysových svetiel prispieva ku zníženiu odporu vzduchu, lepšej spotrebe paliva a vyššej jazdnej stabilite. K čo najlepšej stabilite za jazdy v priamom smere napomáhajú aj stabilizačné aerodynamické rebrá na bokoch zadných združených svetiel.
 
Na mimoriadne nízkej hlučnosti sa podpísal elektromotor s tichým chodom za všetkých otáčok, ale aj starostlivé utesnenie všetkých partií karosérie s ohľadom na nižší aerodynamický hluk, alebo nasadenie akusticky pohltivých a izolačných materiálov optimálne usporiadaných okolo kabíny, vrátane použitia zvukovo izolačného čelného skla a skiel dverí.
 
V režimu podpory brzdenia (BS) sa účinne využíva rekuperačné brzdenie a zlepšuje výkonnosť brzdovej sústavy v situáciách, keď si vodič želá výraznejšie spomaliť, napr. v dlhých zjazdoch v horách.

Vodíková budúcnosť

Potreba hľadania alternatív k fosílnym palivám je zrejmá a celkom reálna – a v Toyote sme toho názoru, že správnou cestou vpred je vodík. Ide o najhojnejšie zastúpený prvok v celom vesmíre. Nájdeme ho prakticky vo všetkom, od vody až po rastliny. Ukrýva dostatok energie na to, aby mohol dodávať energiu našim domácnostiam a budovám. A teraz je pripravený slúžiť aj ako palivo v automobilovom priemysle.

Chemická reakcia

Keď do Toyoty Mirai natankujete vodík, ukladá sa do vysokotlakových zásobníkov z uhlíkových vlákien. Za jazdy sa potom cez sacie otvory v maskách chladiča na prove vozidla privádza okolitý vzduch do sústavy palivových článkov, kam putuje aj vodík z palivových zásobníkov. Tu jednotlivé prvky vstupujú do chemickej reakcie, pri ktorej sa produkuje elektrina k pohonu vozidla. Keď šliapnete na pedál akcelerátora, táto elektrina zo sústavy palivových článkov prúdi do elektromotora – a viete, čo je jedinou splodinou procesu v sústave palivových článkov? Voda, ktorá príhodne odchádza cez výfuk.
 
Vlastne by ste mohli povedať, že nová Toyota Mirai prináša skutočný dopad bez toho, aby po sebe zanechávala akékoľvek stopy.

/

Mirai sa od septembra roku 2015 predstaví na vybraných európskych trhoch (Veľká Británia, Nemecko a Dánsko).
 
Budúcnosť je už tu a nesie meno Mirai…

Galéria
 
Naše zásady elektronického súkromia

Používame súbory cookies na našich stránkach, aby sme vám mohli poskytnúť lepšie služby. Ak ste s týmto spokojný, používajte naďalej túto stánku normálne, alebo zistite ako upraviť súbory cookies.