Yaris GRMN sa inšpiroval a nechal ovplyvniť modelom Yaris WRC, s ktorým sa Toyota úspešne vrátila na svetový šampionát v rely FIA. Jeho športový charakter dokazujú okrem iného ľahké 17-palcové zliatinové disky BBS, väčšie brzdy, oválna koncovka výfuku v strede či špeciálna povrchová úprava karosérie s typickými súťažnými farbami tímu Toyota GAZOO Racing – bielou, čiernou a červenou. Pod kapotou pracuje 1,8-litrový motor vyladený na výkon 212 koní (DIN), ktorý využíva výhody kompresora. Takéto riešenie je medzi športovými hatchbackmi nižšej triedy jedinečné.
Hneď po dokončení prvého konceptu Yaris GRMN v roku 2015 putoval prototyp vozidla do zariadenia spoločnosti Toyota, ktoré leží neďaleko legendárneho pretekárskeho okruhu Nürburgring v Nemecku. Vybraná skupina tuningových špecialistov automobilky Toyota z Európy a Japonska tu dolaďovala manévrovacie a jazdné schopnosti vozidla, pričom pracovali jednak na trati, konkrétne na slávnej severnej slučke, a jednak na rôznych druhoch ciest v bezprostrednom okolí – od superrýchlych diaľnic až po úzke a kľukaté horské cesty. Toyota je presvedčená, že ak vozidlo preukáže svoje kvality v tomto prostredí, osvedčí sa kdekoľvek.
Už samotné označenie GRMN poukazuje na mimoriadne úsilie, ktoré tvorcovia do tohto automobilu investovali. Skratka znamená GAZOO Racing vyladené Majstrom Nürburgringu. Členovia tímu pracujúci na vozidle rozvíjali svoje schopnosti účasťou na podujatiach motoristického športu, kde pracovali bok po boku s profesionálnymi pretekármi, a tiež prostredníctvom programov vývoja športových vozidiel. Okrem toho mohli čerpať zo skúseností, ktoré tím Toyota GAZOO Racing získal súťažením na okruhu.
Od premiéry vozidla na autosalóne v Ženeve pokračovali práce s cieľom definovať optimálny tvar strategických častí karosérie. Každý jeden diel sa podrobil dôkladnému opakovanému skúmaniu, aby bol Yaris GRMN v dokonalej kondícii pred spustením jeho výroby v závode Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) vo Valenciennes túto jeseň. Na výrobu bude dohliadať tím najkvalifikovanejších členov závodu TMMF, pričom každé jedno vozidlo sa podrobí mimoriadnej kontrole kvality, vrátane špeciálnej skúšobnej jazdy.
Jadrom modelu Yaris GRMN je jeho štvorvalcový motor s objemom 1 798 cm3. Tento agregát so 16 ventilmi je vybavený kompresorom Magnusson Eaton a inteligentným systémom variabilného časovania sacích a výfukových ventilov Dual VVT-i. Motor 2ZR-FE sa vyrába v závode Toyota Manufacturing UK, kde ho špeciálne upravili na použitie v kombinácii s menšou platformou Yarisu.
Pri kompresnom pomere 10 : 1 dosahuje maximálny výkon 212 koní (DIN)/156 kW pri otáčkach 6 800 min-1 a najvyšší krútiaci moment 250 Nm pri otáčkach 5 000 min-1. Motor poháňa predné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky a zaručuje zrýchlenie z nuly na 100 km/h za približne 6,3* sekundy. Maximálna rýchlosť vozidla je elektronicky obmedzená na 230 km/h.
Montáž kompresora predstavovala obzvlášť veľkú výzvu, pretože priestor pod kapotou modelu Yaris GRMN je dosť obmedzený. Výsledné riešenie umiestňuje kompresor, chladenie a prívod vzduchu do jedného priestorovo úsporného, navrstveného celku. A keďže chladenie je zásadne dôležité, nachádza sa tu medzichladič kompresora a chladič oleja, obidva umiestnené pred chladičom motora, a tiež väčší prívod vzduchu, ktorý umožňuje motoru lepšie „dýchať“. Vylepšenia sa dočkal aj palivový systém, využívajúci súčasti motora V6.
Pohotovostnú hmotnosť modelu Yaris GRMN sa podarilo udržať na nízkej úrovni len 1 135 kg, vďaka čomu dosahuje najlepší pomer výkonu a hmotnosti v tejto triede vozidiel, a to 5,35 kg na 1 konskú silu.

Aby sa výkon modelu Yaris GRMN hladko prenášal na vozovku, vozidlo je vybavené samosvorným diferenciálom Torsen. Tuhosť podvozka sa podarilo zvýšiť namontovaním priečnej tyče naprieč batožinovým priestorom medzi veže zavesenia predných kolies, ako aj pomocou dodatočného vystuženia podvozka vpredu aj vzadu.
S kratšími pružinami sa vozidlo drží bližšie pri zemi (o 24 mm nižšie ako štandardný Yaris). K pružinám sa pridávajú aj špeciálne športové tlmiče vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Sachs a predný skrutný stabilizátor s väčším priemerom (26 mm). Čo sa týka zavesenia kolies, ide o rozvinutie riešenia z modelu Yaris so vzperami MacPherson vpredu a zadnou torznou tyčou.
V záujme dokonalej kontroly pri brzdení sú predné drážkované kotúčové brzdy s priemerom 275 mm vybavené štvorpiestikovými strmeňmi. Vzadu sú použité kotúče s priemerom 278 mm. Strmene vynikajú svojím bielym lakom, ktorý je charakteristický pre Toyota GAZOO Racing, a sú dobre viditeľné aj vďaka úzkym lúčom zliatinových diskov.
Ide o ľahké 17-palcové zliatinové disky BBS s väčším počtom lúčov, ktoré nielenže znižujú hmotnosť vozidla, ale poskytujú aj dostatok priestoru na použitie väčších bŕzd. Spoločne s obutými pneumatikami Bridgestone Potenza RE050 205/45R17 prinášajú vodičom modelu Yaris GRMN skvelý pocit z presného riadenia.
Kompletne sme prepracovali výfuk, čo sme museli zvládnuť vo veľmi obmedzenom priestore a dôkladne pritom zohľadniť tepelný manažment podvozka. Cieľom bolo znížiť spätný tlak výfuku a zároveň obmedziť úroveň emisií a hluku. Úspešným zvládnutím tejto úlohy sa nám podarilo zvýšiť výkon motora a vytvoriť burácajúcu zvukovú kulisu. Toto konštrukčné riešenie navyše prispelo aj k zníženiu celkovej hmotnosti vozidla.

Podobne ako jeho náprotivok zo svetovej rely, aj Yaris GRMN využíva trojdverovú verziu novej karosérie Yarisu. Táto prináša niekoľko špeciálnych prvkov, ako napríklad čierny zadný spojler v tvare krídla, na mieru vytvorený zadný nárazník, zadný difúzor, mriežku chladiča so vzorom medových plástov a – opäť podľa pretekárskeho vozidla – aj oválnu koncovku výfuku v strede.
Zároveň sa môže pochváliť špeciálnym lakom karosérie bielej farby s červenými a čiernymi motívmi blesku na kapote a prahoch dverí, ktorý kopíruje zovňajšok modelu Toyota Yaris WRC, ako aj čiernou strechou s unikátnou čiernou anténou tvaru žraločej plutvy, akú v tejto triede vozidiel nenájdete. Predok vozidla je zvýraznený červenou farbou. LED svetlometom zasa dodávajú väčší vizuálny pôvab čierne ozdobné prvky v hornej časti.
Aj kabína mnohé vypovedá o športovom charaktere vozidla, napríklad prostredníctvom predných športových sedadiel, ktoré poskytujú najlepšie držanie a oporu tela v tejto triede. Navrhla ich spoločnosť Toyota Boshoku špeciálne pre toho vozidlo.
Spomedzi autentických športových prvkov môžeme spomenúť štartovacie tlačidlo a kožený volant s malým priemerom, ktoré pochádzajú z kupé Toyota GT86 a boli dodatočne upravené podľa špeciálnych požiadaviek modelu Yaris GRMN. Nájdeme tu aj súpravu hliníkových športových pedálov, hliníkové ozdobné prvky a špeciálny združený prístroj s TFT displejom patriaci do vyššej výbavy, ktoré spoločne podčiarkujú mimoriadny športový charakter vozidla.
Pre európskych zákazníkov bude k dispozícii len 400 kusov vozidla Yaris GRMN, a to jednak modelov s pravostranným a jednak s ľavostranným riadením. Cena je 29 900 eur s odchýlkami medzi jednotlivými trhmi na základe daňového zaťaženia a ďalších miestnych faktorov.
* Podlieha konečnej homologácii.

MOTOR | 1.8 Dual VVT-i |
Kód motora | 2ZR-FE |
Typ | radový 4-valec |
Ventilový rozvod | DOHC, 16 ventilov, Dual VVT-i |
Palivový systém | EFI |
Preplňovanie | rotorový kompresor Magnusson Eaton |
Zdvihový objem (cm3) | 1 798 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 80,5 x 88,3 |
Kompresný pomer (:1) | 10,0 : 1 |
Max. výkon (k (DIN)/ kW pri min-1) | 212/156 pri 6 800 min-1 |
Max. krútiaci moment (Nm pri min-1) | 250 pri 5 000 min-1 |
Emisná trieda | Euro 6(b) |
* Podlieha konečnej homologácii | |
PREVODOVKA | |
Typ | manuálna |
Prevodové pomery (:1) | |
1. stupeň | 3,538 |
2. stupeň | 1,913 |
3. stupeň | 1,31 |
4. stupeň | 0,971 |
5. stupeň | 0,714 |
6. stupeň | 0,619 |
Spätný chod | 3,333 |
Prevodový pomer diferenciálu (:1) | 4,214 |
JAZDNÉ VLASTNOSTI | |
Pomer hmotnosti a výkonu (kg/k) | 5,35 |
Max. rýchlosť (km/h) | 230 (elektronicky obmedzená) |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h (s) | 6,3 - 6,5* |
EMISIE CO2 | |
Kombinovaná | 170 |
* Podlieha konečnej homologácii | |
PODVOZOK | |
Zavesenie predných kolies | vzpery MacPherson |
- tuhosť pružín | 34,6 N/mm |
- tlmiče | Sachs Performance |
Priemer stabilizátora (mm) | 26 mm |
Zavesenie zadných kolies | torzná tyč |
- tuhosť pružín | 34,2 N/mm |
- tlmiče | Sachs Performance |
Riadenie | hrebeňové, elektrický posilňovač |
Celkový prevod (:1) | 12,8 : 1 |
Počet otáčok volantu medzi krajnými polohami | 2,28 |
Min. polomer otáčania stopový/obvodový (m) | 10,2/11,0 |
Brzdy | |
Vpredu (priemer x hrúbka v mm) | odvetrávané, drážkované kotúče (275 x 25) 4-piestikové strmene |
Vzadu (priemer x hrúbka v mm) | plné kotúče (278 x 9) jednopiestikové strmene |
Pneumatiky | Bridgestone Potenza RE050 205/45R17 |
VONKAJŠIE ROZMERY (mm) | |
Celková dĺžka | 3 945 |
Celková šírka | 1 695 |
Celková výška | 1 510 |
Rázvor | 2 510 |
Rozchod predných kolies | 1 465 |
Rozchod zadných kolies so 16" diskami | 1 455 |
Svetlá výška | znížená o 24 mm oproti východiskovému modelu |
Koeficient aerodynamického odporu (Cd) | 0,312 |
BATOŽINOVÝ PRIESTOR (dm3) | |
Objem so zdvihnutými zadnými sedadlami (VDA) | 286 |
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) | |
Dĺžka | 1 915 |
Šírka | 1 420 |
Výška | 1 250 |
HMOTNOSŤ (kg) | |
Pohotovostná hmotnosť min./max. | 1 135 |
Celková hmotnosť | 1 545 |