Príbeh

FOUR

GT-FOUR

Názov, ktorý je synonymom výkonu v reálnych podmienkach a ikona rely 80. a 90. rokov – disciplíny, ktorá si vyžaduje výkon, precíznosť a sebadôveru. Teraz, vyše 20 rokov od momentu, keď Celica GT-FOUR naposledy opustila pódium, dedičstvo ožíva. Tentoraz v podobe GR-FOUR, najmodernejšieho systému 4WD v novom modeli GR Yaris.

Úspech na každom povrchu


Legendárny model GT-FOUR, ktorý bol navrhnutý nielen pre potešenie nadšených vodičov na obľúbených cestách, ale aj pre zisk víťazstiev na najvyššej úrovni motoristického športu, bol – a stále je – rozhodne Celica. Pozrite sa na zopár najdôležitejších momentov slávnej histórie.

Cestný model Celica ST165 GT-FOUR


1986 – 1989

Motor
2,0-litrový motor s turbodúchadlom a rozvodom DOHC (3S-GTE)
Výkon
185 koní
Krútiaci moment
249 Nm
Hmotnosť
1 480 kg

Model ST165 GT-FOUR vychádzal z liftbacku Celica štvrtej generácie. Vo výbave mal systém permanentného pohonu všetkých štyroch kolies a – v tom čase – najvýkonnejší 2,0-litrový japonský motor. GT-FOUR, ktorý dal sa ľahko rozoznať vďaka väčším nasávacím otvorom v prednom nárazníku a výrazným nálepkám, poskytoval tímu Toyota Team Europe (TTE) dokonalý základ pre útok na titul WRC.

Rely model Celica ST165 GT-FOUR


1988 – 1991

Debut vo WRC
1988 Tour De Corse
Prvé víťazstvo vo WRC
1989 Rely Austrália
Víťazstvá vo WRC
13
Šampionáty WRC
1990 Šampionát jazdcov WRC

Model ST165 Celica GT-FOUR nebol len prvým pretekárskym rely vozidlom s pohonom všetkých kolies značky Toyota, ale aj prvým modelom Toyota, ktorý mohol súťažiť na najvyššej úrovni svetového šampionátu rely (WRC). Po vyrovnanom debutovom roku 1988 a po prvom víťazstve vo WRC v roku 1989 Carlos Sainz nepoľavil a v roku 1990 získal šampionát jazdcov WRC za volantom ST165 GT-FOUR.

Cestný model Celica ST185 GT-FOUR


1989 – 1993

Motor
2,0-litrový motor s turbodúchadlom a rozvodom DOHC (3S-GTE)
Výkon
225 koní
Krútiaci moment
304 Nm
Hmotnosť
1 390 – 1 520 kg

Model ST185 GT-FOUR vychádzal z piatej generácie liftbacku Celica. V Japonsku bol známy ako GT-FOUR RC a v celej Európe pod názvom Carlos Sainz Limited Edition. Od ostatných modelov radu sa odlišoval funkčným vetracím otvorom na kapote, ľahkými nárazníkmi a štítkom s číslom. Kvôli homologizácii sa z modelu ST185 GT-FOUR vyrobilo iba 5 000 vyhľadávaných kusov.

Cestný model Celica ST185 GT-FOUR


1992 – 1994

Debut vo WRC
1992 Rely Monte Carlo
Prvé víťazstvo vo WRC
1992 Rely Safari
Víťazstvá vo WRC
16
Šampionáty WRC
’92, ’93, ’94 Šampionát jazdcov a ’93, ’94 Šampionát výrobcov

Model ST185 Celica GT-FOUR je dodnes uznávaný ako najúspešnejšie vozidlo rely značky Toyota. V priebehu troch súťažných rokov sa mu podarilo zaznamenať 16 víťazstiev WRC, tri tituly jazdcov WRC a dva vrcholy výrobcov WRC. Model ST185 GT-FOUR, ktorý možno okamžite rozpoznať vďaka slávnemu bielo-zeleno-červenému sfarbeniu Castrol, priviedol Carlosa Sainza, Juhu Kankkunena a Didiera Auriola k titulom WRC vo veľkom štýle.

Cestný model Celica ST205 GT-FOUR


1994 – 1999

Motor
2,0-litrový motor s turbodúchadlom a rozvodom DOHC (3S-GTE)
Výkon
255 koní
Krútiaci moment
304 Nm
Hmotnosť
1 390 – 1 440 kg

Celica ST205 bola doteraz najvýkonnejším modelom GT-FOUR, ktorý vychádza zo šiestej generácie lifbacku s výraznými „pevnými svetlometmi“. Tento homologizovaný model bol vyrobený v obmedzenej sérii iba 2 500 kusov. Mal ľahkú hliníkovú kapotu, prepracované brzdy so štyrmi piestikmi a dodatočný výkon 30 koní vďaka vylepšenému turbodúchadlu a chladiču. Motivácia? Ďalší titul WRC.

Rely model Celica ST205 GT-FOUR


1994 – 1997

Debut vo WRC
1994 Rely GB
Prvé víťazstvo vo WRC
1995 Tour De Corse
Víťazstvá vo WRC
1

Model ST205 GT-FOUR mal teoreticky všetky ingrediencie pre úspech: majstrovskú DNA, vynikajúcu aerodynamiku a jedinečný systém proti oneskoreniu turbodúchadla. Je smutné, že až na víťazstvo Auriola na Korzike a napríklad úžasné umiestnenie na druhej až štvrtej priečke na Novom Zélande, sa jeho potenciál nikdy nevyužil a tím sa namiesto toho v roku 1998 sústredil na novú Corollu.

Zistite viac o tíme TOYOTA GAZOO Racing

Majstrovský titul s Toyotou Yaris WRC Majstrovský titul s Toyotou Yaris WRC Zistite viac Toyota GR Supra GT4 bude v predaji od roku 2020 Toyota GR Supra GT4 bude v predaji od roku 2020 Zistite viac Tím TOYOTA GAZOO Racing WRT Tím TOYOTA GAZOO Racing WRT na Rely Austrálie Čím odolnejšie, tým lepšie. Čím odolnejšie, tým lepšie. Toyota na Rely Dakar Toyota Hilux vyhrala rely Dakar Toyota Hilux vyhrala rely Dakar Zistite viac. Turecká rely Turecká rely Prvé a druhé miesto pre Toyotu. Toyota Yaris oslavuje 20 rokov Toyota Yaris oslavuje 20 rokov Pozrite si edíciu Y20 Toyota s Alonsom Toyota s Alonsom vyhrala preteky 24 Le Mans TOYOTA GAZOO Racing TOYOTA GAZOO Racing víťazstvo v Rely Nemecko Rast značky Toyota Rast značky Toyota pokračuje aj v roku 2018 Rely Fínsko Rely Fínsko Tänak triumfoval s Toyotou Yaris WRC na domácej pôde Nemecký prieskum Nemecký prieskum Najspokojnejší sú vodiči Toyoty!
Vaše nastavenie súborov cookie

Naše webové stránky používajú súbory cookie, aby sme vám mohli poskytovať lepšie služby. Pokiaľ voči tomu nemáte námietky, pokračujte v používaní týchto webových stránok ako obvykle; v opačnom prípade sa tu môžete informovať o tom, ako zmeniť nastavenie súborov cookie.

Potvrďte svoju voľbu označením zaškrtávacieho políčka v prípade, že súhlasíte; pokiaľ nesúhlasíte, zaškrtnutie zrušte:

OK